بدنبال راهی در میان خرابه ها


یا فاطمه الزهرا

وبلاگ خبری ،فرهنگی و اجتماعی مسجد فاطمیه مهرجرد

طبيعي است که هر چه در مجموعه‌ها و تله فيلم‌هاي سيما، تصوير زيباتر و دلنشين‌تري از شيوه زندگي همراه با دينداري نمايش داده شود، مي‌توان از مردم انتظار گرايش بيشتر به اين نوع زيست را داشت.

پایگاه خبری انصارحزب الله:طي هفته‌هاي اخير، نمايش سريال‌هاي با مضمون نقد رفاه‌زدگي و سرمايه‌سالاري در سيما غلبه يافته است؛ «مرد نقره‌اي»، «دختران حوا»، «ميلياردر»، «زمانه»، «يلدا» و... روايت‌گر داستان‌هايي درباره ابتلائات پيدا و پنهان طبقات ثروتمند است. نکته قابلت وجه اين است که محورهاي مضموني اين آثار اغلب شبيه به هم است و جالب تر اينکه حتي بازيگرانشان نيز غالباً مشترک هستند. 

ضمن اينکه همزمان با سيما، در سينما نيز چند فيلم با چنين گرايشي در حال نمايش است. بدون ترديد، يکي از رسالت‌هاي رسانه‌ها در کشور ما تخريب سبک زندگي غربي و مصرفگرا است، اما اين هدف، زماني معنادار و تأثيرگذار مي‌شود که در کنار اين حجم گسترده از آثار نمايشگر بلايا و فتنه‌هاي سرمايه‌داري، راهي به سبک زندگي آرماني و حقيقي باز شود. 

اين يک واقعيت گريزناپذير است که براي تثبيت و تحکيم فرهنگ و سبک زندگي اسلامي و ايراني بايد راهکارهاي فرهنگي و رسانه‌اي را فعال‌تر کرد. براي مثال، حجاب يا پوشش وزين، يکي از اجزاي سبک زندگي اسلامي است که نمي‌توان آن را جداي از کل پنداشت. بنابراين اگر رسانه‌ها قصد فرهنگ‌سازي براي حجاب دارند، بايد اين موضوع را در قالب کلي فرهنگ و سبک زندگي اسلامي هدف کاوش قرار دهند. 

اين مسأله از آنجا مهم است که طرف مقابل، هر روز ده‌ها ساعت برنامه و فيلم و سريال و موسيقي - ويدئو از شبکه‌هاي ماهواره‌اي و بازار قاچاق محصولات فرهنگي و بر سر مردم و به خصوص نسل جوان ايراني مي‌ريزد که تأثيري جز القاي سبک زندگي غربي ندارد. 

در اينجاست که نقش رسانه‌هاي داخلي و در رأس آنها، صدا و سيما برجسته‌تر و ‌پررنگ‌تر مي‌شود. رسانه ملي در اين عرصه و در وهله اول بايد با برنامه‌هاي هشدارآميز خود ذهن مردم را در برابر اينگونه تحرکات آگاه کند. البته برنامه‌هاي خوبي تاکنون در اين زمينه توليد شده است؛ از جمله مجموعه مستندهايي چون «شوک»، «بيراهه»، «راز آرماگدون»، «مکث» و... که پخش اينگونه برنامه‌ها در صدا و سيما بايد افزايش يابد. 

اما در کنار اين آگاه‌سازي مخاطب از طريق برنامه‌هاي افشاگرانه که رويکردي سلبي دارند، برنامه‌هاي ايجابي در زمينه فرهنگ و ارزش‌هاي ديني نيز بايد بيش از پيش، از شبکه‌هاي مختلف راديو و تلويزيون پخش شود. 

به عبارت بهتر، نياز اساسي مخاطب کنوني جامعه ما، دريافت الگوهاي سالم و پوياي زيستي در قالب برنامه‌هاي نمايشي و به ويژه سريال‌هاي تلويزيوني است. طبيعي است که هر چه در مجموعه‌ها و تله فيلم‌هاي سيما، تصوير زيباتر و دلنشين‌تري از شيوه زندگي همراه با دينداري نمايش داده شود، مي‌توان از مردم انتظار گرايش بيشتر به اين نوع زيست را داشت. برعکس؛ هرقدر در سريال‌ها و تله فيلم‌ها زندگي اشرافي و تجملي افزايش يابد، در نتيجه، مخاطب‌هاي سيما به همين سمت خواهند رفت. 

علاوه بر سريال‌ها، گفت و گوهاي چالشي و ايجاد فضاي تبادل نظر براي اقناع مخاطب نيز بسيار در اين زمينه کارساز است و به اين ترتيب که با دعوت از کارشناسان و فرهيختگان خوشنام و معروف نزد مردم درباره مسائلي نظير سبک زندگي و حجاب و دين و ارزش‌هاي فرهنگي و.... بحث شود.



http://ziba_lovememahtarin.com.loxblog.com/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در دو شنبه 25 دی 1391برچسب:,ساعت 13:9 توسط امیر رضا زارعشاهی| |


Power By: LoxBlog.Com